BALI

23 oktober 2014 - Bingin Beach, Indonesië

BALI

Het meest toeristische, drukste, duurste eiland…maar tot nu toe ook echt prachtig, boven verwachting leuk en gezellig. Java was ons zo goed bevallen  dat we in het begin een beetje moesten wennen  aan het toeristische Bali.

Nadat we op maandag 13 oktober in Denpasar waren aangekomen en een nachtje in een hotel daar hadden geslapen, pakten we de volgende ochtend een taxi naar Canggu. We reden langs Kuta, ‘The Jungle of Bali’ , zoals mensen van hier het noemen. Kuta is echt het Salou van Azië. Mega druk, heel veel Australiërs die hier komen om alleen maar te feesten en heel veel neonlichten van discotheken. Die plek lijkt in niks op wat Bali eigenlijk is; een prachtig eiland, met de meest vriendelijkste mensen, die heel veel waarde hechten aan traditie en geloof. In tegenstelling tot Java is het overgrote deel van Bali Hindoeïstisch.  Overal waar we keken, tijdens onze taxi rit naar Canggu, zagen we Hindoe tempels en vrouwen bezig met offerrituelen. Vrouwen dragen dan een sarong en een bloem achter hun oor, ze zetten kleine bakjes, gemaakt van bananenblad, gevuld met in ieder geval bloemetjes, een koekje en een wierookstokje voor een tempel neer en voeren een aantal handelingen en bewegingen uit. Nu ik hier zo over typ moet ik toegeven dat ik er niet het fijne van weet. Mochten jullie dus meer willen weten over deze rituelen, raadpleeg google, dat ga ik straks ook doen ;)

We kwamen aan bij de plek die we via internet gevonden hadden en waren super blij dat het in het echt nog leuker was dan we dachten. Het plekje heet Berawa Beach Surf Homestay en wordt gerund door een hele vriendelijke Fransman genaamd Fred en zijn Indonesische vrouw. Samen hebben zij een klein mannetje,  Kyle, van nog maar 1 jaar oud. Ik was meteen verliefd.  De plek had 2 zwembaden en onze kamer was enorm! We besloten daar een week te blijven, voornamelijk omdat het er zo mooi was, de mensen zo gastvrij en dichtbij het strand, maar ook omdat we de 7e nacht gratis kregen als we een week bleven ;)

Via Fred huurden we ook weer een scooter, onmisbaar om je lekker snel te kunnen verplaatsten tussen de talloze leuke stranden en eettentjes. Want er zijn er echt een heleboel! Canggu was gelukkig helemaal niet zoals Kuta, maar ook in Canggu hebben de Australiërs en andere westerlingen ervoor gezorgd dat je in overvloed westers kan eten, in prachtige lounge barretjes op het strand, super hippe koffietentjes, biologische juice bars, noem het en ze hebben het. Ik denk dat je Canggu het best kan beschrijven als een enorm hipster/surfers dorp, waar de mannen allemaal, maar ook echt allemaal grote baarden hebben of lang haar in een knotje. We zagen ook een behoorlijk aantal 50 jarige mannen, zeer gebruind en vaak in hun eentje…misschien allemaal in hun midlifecrises? ;)

De eerste middag zijn we op de scooter de standjes gaan verkennen en hebben we heerlijk geluncht bij Warung Heboh, waar je de lekkerste nasi campur kan eten, die je zelf op mag scheppen. Drankjes gedaan bij Echo Beach, bij een tentje dat erg veel leek op de Sun Sea Bar in Wijk aan Zee. Het is dat de bediening er Indonesisch uitzag, anders zou je zo vergeten dat je in Indonesie bent. Nog wat bij het zwembad gelegen en ‘s avonds naar de meeste hippe tent van die plek, DEUS. We kwamen daar aan en toen bleek het Taco&Tattoo Tuesday te zijn…je koop een Taco en mag dan gratis een Tattoo laten zetten….! En ja hoor, even later zagen we de Tattoo man zitten die bezig was een tattoo bij iemand te zetten. Gelukkig was mijn liefste zusje Jolien hier niet bij, die zou zeker een nieuwe tatoeage willen. We kwamen daar bij DEUS ook Anneleen en Anouk tegen, twee meisjes die we in Batu Karas op Java hadden leren kennen. Heel erg gezellig!

De rest van de dagen vlogen voorbij en ik zal alleen de highlights  beschijrven.

Ik heb een heerlijke yoga les gedaan bij Villa Serenity. Anouk woont in Canggu en gaf deze les, erg leuk!

We hebben een heerlijke pizza gegeten bij The Pizza House. Wat een welkome afwisseling van alle rijstgerechten was!

Ik heb een heerlijke massage van een uur gehad voor 6 euro!!

We hebben ons favoriete plekje van Canggu gevonden: Old man’s. Old man’s ligt aan het strand van van Batu Bolong en is echt het mooiste, gezelligste, relaxte plekje van alle strandtentjes met het heerlijkste eten.

Zaterdag 18 oktober hebben we voor het eerste sinds dinsdag weer echt iets ondernomen.  Nadat we heerlijke ontbeten hadden bij Old man’s gingen we op de scooter richting het zuiden van Bali, naar de Ulu Watu tempel. Dit was 1,5 uur rijden op onze scooter. Het was de rit helemaal waard, want het was echt prachtig. De tempel ligt op een enorm hoge rots aan de zee, dus het uitzicht is echt prachtig! Bij de tempel hebben we ook de eerste aapjes van Indonesië gezien. Het waren ontzettend schattige aapjes om te zien, maar ze waren eigenlijk super sluw en stout. We werden al gewaarschuwd bij de ingang dat we onze zonnebril en hoed af moesten zetten omdat de aapjes erg grijpgraag zijn. Wij dachten oh dat zal wel mee vallen! We zaten op een gegeven moment heel dicht bij de aapjes, die lekker aan het eten waren. Niks aan de hand, leuke foto’s gemaakt en bijna klaar om terug te lopen....tot de werkelijke aard van het beestje naar boven kwam ;) een van de aapjes pakte m’n slipper af, die ik gewoon onder m’n voet had. De aapjes zijn super slim dus wisten mij te laten schrikken waardoor ik m’n voet optilde en een van hun m’n slipper onder m’n voet vandaan trok. Hij begon er meteen lekker op te kauwen en was niet van plan om em terug te geven. Gelukkig kwam er een soort bewaker aan die een trucje had waardoor het aapje m’n slipper los liet. Fjoe, ik was blij dat ik em weer had, weliswaar lichtelijk aangevreten ;)

We liepen een stukje richting de uitgang, tot we opeens omcirkeld werden door een aantal apen…allemaal gefocust op mijn slippers. Ik wist niet wat ik moest doen en vond ze ook wel een beetje eng. Amco en ik stonden daar maar en ja hoor, daar ging 1 slipper. En geloof het of niet, na 10 seconden m’n andere slipper! Ze raken dus vliegensvlug m’n been aan waardoor ik van schrik m’n voet op til, waardoor ze m’n slipper kunnen pakken. Het rare was alleen dat ze totaal niet geïnteresseerd waren in Amco’s slippers. Die stonken zeker ;) Dus daar stond ik dan, op m’n blote voeten op de hete stenen. De aapjes hadden m’n slippers mee genomen tussen de bomen, maar gelukkig kwam er weer een bewaker die op jacht ging voor m’n slippers. Na een tijdje kwam hij terug met beide slippers! Wat een mazzel! Ze waren nog redelijk heel ook! Alleen een paar hapjes eruit :p

Op de terug weg stopten we nog bij Ulu Watu Beach. Dat was echt fantastisch!  Tegen een enorme rotswand zijn daar allemaal restaurantjes aangebouwd, allemaal met geweldige uitzichten over de zee. We vonden een heel mooi plekje en waren een tijdje geobsedeerd door de mega hoge golven en de surfers die een voor een zo goed waren. Er lagen meer dan 100 surfers in het water! We hoorden dat deze plek de moeilijkste golven van heel bali heeft. We liepen na een tijdje helemaal naar beneden tot we bij het water kwamen. Hier waren prachtige grotten met wit zand en helder blauw water. Foto’s op facebook zullen snel volgen dan zien jullie wat ik bedoel.

In het donker reden we naar huis. We stopten nog voor heerlijke spareribs bij Naughty Oleh Oleh. Grappige naam en een hele leuke plek met heerlijk eten!  Eigenlijk erg dat ik me nu de laatste keer dat ik rijst at bijna niet meer kan herinneren!  Hier op Bali is gewoon zoveel heerlijk westers eten…

Toen we bijna thuis waren kregen we opeens een berichtje van Amos, onze Italiaanse vriend die we ook in Batu Karas hadden leren kennen. Hij was ook hier in Canggu! We reden snel naar Old Man’s, waar hij op ons wachtte. Super leuk om hem weer te zien! Hele leuke avond gehad, ook met een jongen die bij ons kwam zitten, genaamd Jonas, afkomstig uit Duistland, studeerde in Groningen voor 2,5 jaar!

Zondag 19 oktober

Jonas nam ons, Amos, Amco en mij, mee naar, als het al mogelijk is, nog een leuker plekje, Canteen, voor ontbijt. Hier heb ik de lekkerste kokos/banaan pannenkoeken ooit gegeten! En de koffie! Mijn hemel, deze latte smaakte gewoon bijna nog lekkerder dan de koffie van Bartje in ons eigen huisje op de Orteliusstraat!

Na het ontbijt namen wij de jongens mee, weer richting het zuiden. In de buurt van Ulu Watu heb je prachtige stranden. Na weer even gereden te hebben kwamen we aan bij Padang Padang beach. Dit zag er echt uit als een tropisch paradijs! Heerlijke gelegen, gelopen, gezwommen, gekletst. Wel erg warm! De zon is zo ontzettend sterk hier, zelfs Amco smeert zich heel regelmatig in met zonnebrand! Nou dat zegt wat hoor ;) Bijna oververhit vertrokken we naar Jimbaran voor een late lunch. Jimbaran ligt wat meer naar boven, richting Canggu, en staat bekend om lekker seafood. We zaten heerlijk, met onze voetjes in het zand aan een koud drankje met uitzicht op weer een mooi strand.  Ik nam een tuna steak, erg lekker!! Moest natuurlijk aan jou denken Jo! Amco had een heel bord vol met allerlei soorten vis. Hij was erg gelukkig!  Met een cocktail in de hand en goed gezelschap naar de zonsondergang gekeken…wat een leven. Dit was helaas alweer de laatste dag voor Amos, de volgende dag zou hij weer naar huis, naar Venetië, vliegen.

Voor ons kwam ook het eind van Canggu in zicht. Dinsdag zouden we weer verder gaan. Onze plannen zijn ook een beetje afhankelijk van ons visum, die moet namelijk verlengd worden. We hadden achteraf gewoon in Nederland een visum voor 90 dagen aan moeten vragen, maar dat is er gewoonweg niet van gekomen. Dus zijn we nu genoodzaakt om hier met het inefficiënte systeem mee te gaan. Via Fred, de man van onze homestay, hebben we een agent ingehuurd die het als het goed is iets makkelijker voor ons maakt om het visum te verlengen. Amco is op donderdag ook met Fred samen naar het immigratie kantoor gegaan om onze paspoorten af te geven. Het probleem is nu alleen dat we nog steeds wachten tot we weer langs kunnen komen om onze vingerafdrukken te laten maken Er werd eerste gezegd dat dit 3 dagen na het inleveren van het paspoort zou zijn…Maar nu is het inmiddels al veel langer dan 3 dagen geleden. Amco heeft gebeld en uiteindelijk na veel discussiëren is er een  afspraak gemaakt dat we op 27 oktober langs kunnen komen. We hebben hier inmiddels dus ook geleerd dat tijd elastisch is, zoals ze dat zo mooi zeggen hier.

Nadat we op maandag wat dingen hadden geregeld waarvan oa een plek om te slapen voor dinsdag, gingen we lekker naar het strand. Aan het eind van de middag kwamen we Jonas weer tegen. Amco en hij gingen helemaal op in een tafeltennis wedstrijdje tegen elkaar dus ik besloot in m’n eentje iets cultureels te gaan doen. Ik wilde graag de zonsondergang bij Tanah Lot zien. Op de scooter was het een half uurtje rijden van ons vandaan, dat moest me wel lukken. Tanah Lot was prachtig, wel erg veel toeristen helaas, maar toch vond ik een prachtig plekje met het beste uitzicht. Ik ben daar nog een paar keer met wat Aziaten op de foto geweest vanwege mijn blonde haar gok ik zo…altijd weer redelijk gênant.

Ons laatste avondje in Canggu waren we lekker met z’n tweetjes bij Betelnut. Weer een super hip leuk tentje met ERG lekker eten! We hadden voor- hoofd- en nagerechtjes, drankjes en koffie voor in totaal onder de 20 euro. Ongelofelijk toch! En dan is bali zelfs nog relatief duur!

Dinsdag stapten we om 12 uur in de taxi. Fred was daar met zijn lieve zoontje om ons uit te zwaaien. Wat waren wij blij dat we deze plek gevonden hadden!

We hadden een logistiek heel handig plan bedacht: De taxi bracht ons naar het huis van Kate, een bekende van Amco en een super lieve vrouw, in Seminyak, dicht bij Canggu. Daar konden we een groot deel van onze spullen laten, waaronder 1 backpack. Dit deden we zodat we op 1 scooter met 1 backback en 2 rugzakken naar onze volgende bestemming konden rijden. Voordat we met de scooter vertrokken hadden we nog een heerlijke lunch met Kate, wat erg gezellig was. Zo gezellig dat we pas tegen 18:00 vertrokken naar Bingin, waar we een paar nachtjes zouden gaan verblijven. Het is hier al heel vroeg donker, dus toen we om 19:00 uur aankwamen was het pikkedonker. Bingin is een klein dorpje, weer in het zuiden van Bali, ook gebouwd tegen een enorme rotswand aan. Het was nogal een tocht naar beneden in het donker, zonder dat we precies wisten waar het was. Na wat rondvragen en zoeken vonden we het...letterlijk op het strand! Zo mooi! Onze kamer heeft een prachtig balkon met uitzicht op zee en 's nachts hoor je de zee op nog geen 20 meter afstand.

Woensdag 22 oktober

Wakker worden met het mooiste uitzicht tot nu toe! Bij het ontbijt zagen we Rebekah en Jolien. Twee meisjes die we in Jogjakarta hebben ontmoet en via wie we ook bij deze plek zijn gekomen. Rebakah uit Engeland en Jolien uit Nederland, alle twee heel erg gezellig. De rest van de ochtend lekker op het strand gelegen, al was het bijna niet uit te houden zo heet, dus veel in de schaduw en in de zee. We hadden afgesproken om rond 3 uur bij 'The Cashew Tree' te gaan lunchen met Rebekah en Jolien. Een heel leuk tentje, met nog lekkerder eten.

De zonsondergang is natuurlijk spectaculair bij onze homestay aan de zee, dus met een groepje mensen de zon in de zee zien zakken. Am en ik hebben die avond weer heerlijk seafood gegeten aan een tafeltje in het zand. Inktvis en Dorade, spannend hoor, maar erg lekker!

donderdag 23 oktober

Mijn oma is vandaag jarig! Mocht u dit vandaag nog lezen lieve oma, dan nogmaals van harte gefeliciteerd met uw 88ste verjaardag!! Ik zit op dit moment weer bij The Cashew Tree, en heb net een heerlijk taartje gegeten ter ere van uw verjaardag ;) en over een half uurtje zie ik u hopelijk op skype!

Morgen vertrekken wij weer uit Bingin en ruilen wij het strandleven in voor een meer bergachtig leven. We gaan namelijk naar Ubud.

Tot snel! xxxx

1. Debbie:
    23 oktober 2014
    Wauw Soof, klinkt weer geweldig! Jullie genieten goed zo te horen :-) Ben wel benieuwd naar een foto van je slippertjes hihi. veel plezier in de bergen!! Xxx
  2. Jolien:
    24 oktober 2014
    Super leuk allemaal weer soof! Word er helemaal jaloers van met de kou, regen en storm hier! En inderdaad goed dat ik niet bij de Taco&Tattoos was ;) I love you!
  3. Tamara:
    25 oktober 2014
    Bijna te leuk en mooi om waar te zijn :-) x
  4. Els morcus:
    29 oktober 2014
    Wat schrijf je toch mooi Sofie......ik zie het allemaal voor me...
    Genieten jullie maar...............HEERLIJK !
    lieve groet