Thailand, part 1

2 februari 2015 - Bangkok, Thailand

Na het prachtige Cambodja, wacht er alweer een nieuw land op ons…Thailand! We hebben onze reis zo gepland dat we hier precies rond kerst aan komen. Dit is omdat we de komende 3 weken samen met Marly Zwinkels gaan reizen! Marly heeft 7 weken door Australië gereisd en sluit haar reis hier in Azië af, samen met Am en mij. Het is nu drie maanden geleden dat ik haar heb gezien, dus ik kijk er heel erg naar uit om haar weer te zien!

Am en ik komen 1 dag eerder in Bangkok aan en verkennen de omgeving alvast een beetje. Marly is nog lang niet ‘Azieproof’ dus het komt goed uit dat wij er eerder zijn dan zij. ;)

Ons hostel blijkt heel mooi en leuk te zijn en op een hele goede locatie te liggen. Altijd weer fijn als er aan je verwachtingen wordt voldaan!

We moeten weer even omschakelen en aan een ander land wennen, maar we zijn wel meteen blij verrast door Bangkok. Het is een mega grote stad, maar het is zo schoon! Vergeleken bij veel andere grote steden waar we geweest zijn, is dit echt een verademing. We lopen over de twee bekendste backpacker straten: Soi Rambuttri en Khao San Road en genieten van de gezelligheid die de stad uitstraalt. We worden heel gelukkig van alle straatstalletjes met eten! Het ziet er allemaal zo goed uit, veel hygiënischer dan heel veel andere plekken! We proberen meteen het typische Thaise gerecht Pad Thai uit, en het smaakt heerlijk en kost echt geen drol! We kopen nog veel meer lekkers, o.a. kokos ijs wat ze in een kokosnoot scheppen, heerlijk! Het is echt een walhalla wat streetfood betreft.

24 december is de dag dat ik Marly weer ga zien! Ze landt echter pas in de middag dus ik zal nog even moeten wachten.

Am en ik dwalen weer lekker door de drukke stad en nemen alle nieuwe indrukken die dit land ons geeft weer in ons op. Vanaf 17:00 wil ik in het hostel zijn om Marly op te wachten. Ik word er helemaal zenuwachtig van en hoop elke keer dat er iemand binnenkomt dat het Marly is.

Om 19:00 word ik verlost van de zenuwen en zie ik daar m’n kleine blonde krullenbol binnen komen lopen! Wat is het fijn om haar weer te zien!

We hebben elkaar zoveel te vertellen dat we de komende uren geen seconde stil zijn.

Het is trouwens kerstavond vanavond en dat moet natuurlijk gevierd worden, ook al lijkt kerst voor ons heel ver weg. We zijn inmiddels weer met een leuk groepje want Tobi, onze Duitse vriend die we in Indonesië hebben ontmoet en daarna weer gezien hebben in Kuala Lumpur, is hier nu ook met ons in Bangkok! Met z’n allen gaan we ‘chique’ uiteten bij een heel leuk restaurant op Soi Rambuttri. Het zou een avond als alle andere kunnen zijn, alleen zien we nu hier en daar kerstversiering en loopt de bediening met kerstmutsen rond.

Om in het thema van kerst te blijven bestellen we een hele kip aan het spit, erg lekker! Het is een heerlijke avond en ik kan het af en toe nog steeds niet geloven dat Marly gewoon naast me zit! Het is in ieder geval een kerstavond om nooit te vergeten!

25 december 2014 – eerste kerstdag in Bangkok

Dit keer geen heerlijk kerstontbijtje van Ge en Loes, geen tafel van overvloed, sneeuw, kou, familie of kerstkransjes. Maar wat ik wel heb is ook niet mis; ik ben met Amco en met Marly in een prachtige stad, met een strak blauwe lucht en het is minstens 30 graden!  Met z’n drietjes gaan we heerlijk ontbijten, al kan er echt niks tippen aan dat kerstontbijt van Ge en Loes.

In de middag lopen we door de straten en genieten we van de zon op een terrasje. Aan het eind van de middag trakteren Marly en ik onszelf op een heerlijke massage, het is tenslotte kerst ;)  ’s Avonds gaan we gewoon weer uiteten, want kerst draait nu eenmaal om eten, of we nou in Nederland zijn of hier in Thailand. Dit maal geen kip, maar lekkere Thaise gerechten: Tom Yum soep en viskoekjes!

26-12 tweede kerstdag

Ook al is het in Nederland tweede kerstdag, wij doen daar dit jaar niet aan mee. We zijn eigenlijk blij dat kerst voorbij is want het voelde toch echt wel heel raar zo in de hitte in een zomerjurkje zonder familie om ons heen.

We ontbijten met Tobi erbij en gaan de rest van de dag sightseeën met z’n vieren. We stappen op een veerpont die ons een heel stuk over de rivier vaart. Het is leuk om de stad zo vanaf het water te bekijken! Als er niet continu geschreeuwd werd door de Thaise mensen dan zouden we hier wel uren op willen zitten. We moeten nog een beetje wennen aan deze manier van communiceren…ze zijn niet boos en bedoelen het ook niet lelijk, maar ze schreeuwen echt continu, tegen elkaar, tegen ons.

We stappen af in de buurt van het Royal Palace. We lopen rondom dit prachtige, grote, sierlijke, gouden paleis. Erg indrukwekkend. Iets verderop ligt de bekende tempel, ‘Wat Pho’ genaamd. Waarom deze tempel beroemd is, is omdat hier de grootste liggende gouden Boeddha van Thailand ligt! De tempel zelf is ook de grootste en oudste tempel in Bangkok en er zijn meer dan duizend Boeddha beelden! Het is echt heel mooi! Die grote liggende Boeddha is heel bijzonder en apart om te zien. Het is zo groot dat het niet in z’n geheel op de foto past!

We zien die dag ook nog Wat Arun. Wederom erg mooi en groots. Het is niet te geloven hoeveel tempels hier in Bangkok zijn.  Als je ze allemaal zou willen zien ben je denk ik echt een maand bezig, en dan moet je nog opschieten ook! ;)

Aan het eind van de dag zijn we allemaal bijna oververhit, het is zo warm! Marly heeft nog een kleine jetlag ook en houdt het rond 17:00 voor gezien.

Die avond gaan Amco en ik met z’n tweetjes wat eten. We lopen toevallig langs een heel gaaf uitziend Rooftop barretje. We gaan binnen om een kijkje te nemen. Eenmaal boven op het dak zien we alleen maar leuke, hippe, jonge Thaise mensen. Wij zijn echt de enige blanken! We vinden een plekje met uitzicht op de rivier en hebben een hele leuke avond omringd door Thaise mensen. Er is zelfs live muziek. Amerikaanse hitjes, alleen mixen ze hun eigen taal met de Amerikaanse taal zodat er een geheel nieuw dialect ontstaat :p

De volgende twee dagen vliegen ook weer voorbij. We bezoeken o.a. de ‘Floating Market’, oftewel de drijvende markt. Erg toeristisch maar toch heel leuk! De riviertjes tussen het kleine dorpje door liggen vol met ‘long tail boten’, van waaruit men handel drijft. Long tail boten zijn lange boten met een aantal plankjes om op te zitten en achterop de boot zit een enorme motor. We stappen zelf ook op zo’n boot en drijven met de massa mee. Ze zou de rivier zo over kunnen steken door van boot op boot te stappen…zo vol ligt het! Je kan ook echt van alles kopen; heel veel eten, maar ook kleding, souvenirs, armbandjes, schilderijen, noem maar op! Als je iets wilt hebben van een andere boot geef je gewoon een gil en de boot stopt. Sommige boten zien eruit als een heel kookeiland, met grote pannen en schalen vol eten. Van zo’n boot kan je bijv soep bestellen en dat in je eigen bootje al varende opeten. Het is een erg kleurrijk, vrolijk, druk en chaotisch tafereel.

Een andere markt die we bezoeken is de Chatuchak Market. Dit is de moeder van alle marketen, wordt gezegd. Mijn lieve vriendin Anne-Marije raadde me dit aan en ik ben haar daar heel dankbaar voor. Deze markt was echt geweldig! Ik heb nog nooit zo’n grote markt gezien, met ook zoveel leuke dingen! Geen stomme Thaise kleding of souvenirs, maar hele leuke hippe kraampjes met de leukste kleren, schoenen, tassen, sierraden enz. Marly en ik moesten onszelf heel erg inhouden, want onze backpacks zitten helaas al overvol.

Voordat we Bangkok verlaten zorgen Marly en ik er nog voor dat onze teennagels er picobello uit zien; we nemen een pedicure waarbij ze onze nagels prachtig rood lakken. En als we daar toch zitten genieten we maar gelijk van een voetmassage. Dat is een van de mega fijne dingen in Azië, nergens ter wereld zijn massages e.d. goedkoper dan hier.

Op 28 december stappen we dan na vijf enerverende, bijzondere, gezellige dagen in Bangkok, om 21:00 uur in de nachtbus die ons naar de eilanden in het zuiden van Thailand gaat brengen. Ik zit met Mar samen en Amco en Tobi zitten naast ons. Tobi reist dus nog steeds met ons mee, onze grote Duitste vriend. ;) Achter Marly en mij zit een wat ouder Frans echtpaar die enorm moeilijk doet over onze rugleuningen die we wat naar beneden willen zetten. Het is tenslotte een nachtbus, dus we willen wel een beetje kunnen liggen. Die mensen zelf liggen zo ongeveer helemaal plat, dus we snappen niet waarom ze zo moeilijk doen. Na een tijdje heeft Marly wat moed verzamelt en vraagt ze nog een keer of we wat naar achter zouden mogen. En daar gaan we, in de achteruit! Marly knalt zowat met haar stoel op de man z’n schoot! Per ongeluk natuurlijk! Ik kom niet meer bij van het lachen! De rest van de reis durven we alletwee niet meer om te kijken.

Het grootste gedeelte van de reis zitten Mar en ik te kletsen, dus erg uitgerust zijn we niet als we de bus uitstappen om 05:00 ’s ochtends. We zijn aangekomen in Chumphon, een kustplaatsje in het zuidoosten van Thailand. Hier wachten we 2 uur voordat we om 07:00 op de boot kunnen stappen die ons naar Koh Tao brengt. Een echt ontspannende reis is dit niet, er zijn niet genoeg stoelen dus Mar en ik zitten op kleine krukjes. Verder is de zee heel ruig, dus na twee uur varen ben ik zo misselijk als ik weet niet wat. Maar natuurlijk overleven we dit allemaal en zijn we blij dat we om 09:00 op het vaste land van Koh Tao stappen.

We lopen met z’n vieren meteen naar een motorverhuur om 2 scooters te huren. Amco en Tobi brengen hun bagage eerst naar het hostel wat we geboekt hebben en komen daarna Marly en mij weer ophalen. Dit duurt helaas alleen 1,5 uur…!

Ik begin na een uur een beetje zenuwachtig te worden en maak me zorgen, maar gelukkig heb ik nuchtere Marly bij me die me ervan verzekert dat alles goed komt.

En inderdaad, na 1,5 komen de mannen aan scheuren, zonder een schrammetje. J Het enige probleem dat ze hadden was de benzine in Amco’s scooter. Ze stonden midden op een berg stil met een lege tank. Ze moesten dus een heel stuk de scooter voortduwen tot ze een tankstation hadden gevonden. En dat met backpacks en al…

We zijn dan ook allemaal heel erg blij als we dan eindelijk om 11:00 ingecheckt zijn bij SpicyTao backpackers hostel. Dit hostel ligt in een prachtige groene vallei, met palmbomen en hangmatten. Een paradijsje!

Marly en ik lopen die middag lekker over het strand van Sairee Beach, terwijl Amco met Tobi in de hangmatten bij het hostel ligt. Het enige wat ontbreekt is een zonnetje… Je gelooft het niet, maar het is dus bewolkt, en er is zelfs regen geweest vanmiddag. Na de bloedhitte en strakblauwe luchten van Bangkok, hadden we dit niet verwacht! Hopelijk is het maar voor een dag, want we zijn natuurlijk naar de eilanden gekomen om te zonnen ;)

Die middag is er ook een vriend van Tobi aangekomen, Kalli genaamd. Deze aardige jongeman gaat de komende dagen dus ook met ons meereizen. Hoe meer zielen hoe meer vreugd.

30-12

Vandaag verkennen we het eiland op onze scooters. Het weer is godzijdank wat beter dan gister, geen regen! We zoeken een strandje op, genaamd Aow Leuk Beach. Nou zo leuk was het daar niet. Er ligt heel veel afval op het strand en de zee is heel woest. Wat wel leuk is, is dat we daar vaste gasten van de Goudvisclub tegen komen! Vrienden van Rik, mijn oude baas van de Goudvis club. Wat is het toch een kleine wereld :) Deze mensen raden ons een ander strandje verderop aan. Even later stappen we weer op de scooters en proberen we dit andere strandje te vinden. De weg er naar toe is echter een drama en blijkt een heel steil zandpad te zijn met grote kuilen. De scooters fungeren tijdelijk even als cross motoren. Met veel hoten en stoten komen we uiteindelijk boven aan het zandpad uit. Alle scooters en wij zelf zijn gelukkig nog heel!

Het avontuurlijke pad is wel de moeite waard, het strand hier is prachtig!

We eten die avond bij ‘Bang Burgers’. Ik ben niet zo’n fan van hamburgers, maar deze burgers…. Wauw! En dat in Thailand! Het is erg gezellig met ons groepje van vijf: Tobi, Kalli, Amco, Marly en ik. We sluiten de avond af met drankjes op het strand. Overal zijn leuke lounge tentjes waar je met je voeten in het zand lekker kan chillen. Er is ook genoeg vermaak; overal waar je kijkt zijn vuurshows aan de gang. Het is ongelofelijk wat die Thaise jongens kunnen met vuur, heel spectaculair!

31 december 2014 – oudejaars dag!

De dag waar we al een hele tijd naar uit keken! Het was een tijdje wikken en wegen waar we nou het liefst heen wilden gaan voor dit grote festijn…maar uiteindelijk werd er unaniem besloten dat we naar het wereldberoemde Koh Phangan zouden gaan. Wereldberoemd vanwege de ‘Full Moon Party’s’. Dit zijn hele grote feesten op het strand van Haad Rin, Koh Phangan, en worden gehouden wanneer het volle maan is.

Maar voordat we daar zijn hebben we eerst nog een halve dag op Koh Tao. We besteden dit zo optimaal mogelijk, door vroeg op te staan, Amco eitjes te laten bakken in de gemeenschappelijke openlucht keuken van het hostel en daarna als de wiedeweerga naar het strand te gaan. Het is vandaag prachtig weer, jecco jecco zoals we dat bij de Happe’s thuis graag zeggen. Wat fijn om met deze blauwe lucht 2014 af te sluiten!

We liggen een paar uur op een prachtig strandje en zorgen voor een extra bruin kleurtje zodat we er vanavond allemaal spetterend uit zien.

Om 15:00 stappen we op de boot die ons naar Koh Phangan brengt.

Hier aangekomen zoeken we eerst nog een gezellig strandtentje op, ver weg van Haad Rin Beach, het strand waar straks het feest plaatsvindt. Bij dit strandtentje genieten we van de laatste zonsondergang van 2014. Het voelt trouwens helemaal niet alsof het straks oud en nieuw is…

Als de zon onder is lopen we naar een echte Italiaanse pizzeria. Vanavond geen rijst of noodles…maar echte Italiaanse, hele lekkere pizza! Voor mij is de feestavond nu al begonnen! Met z’n vijven proosten we op een mooi uiteinde en prijzen we onszelf gelukkig dat we 2015 op zo’n mooie plek in gaan.

Om 22:00 stappen we in een van de grote pick-up trucks die mensen van en naar het feest brengen. Daar aangekomen is het meteen een drukte van jewelste en overal lopen mensen met gekleurde verf op hun gezicht, felle kleuren haarbandjes in het haar en felle kleuren kleren. Het ziet er heel erg vrolijk en tropisch uit! We staan even stil en dan word ik op mijn schouder getikt. Ik draai me om en ben heel verbaasd als ik zie dat het Ilse van Roermund uit Beverwijk is! Super toevallig en heel erg leuk dat we haar tegen komen! Zij is samen met haar vriend Mike ook al maanden op reis en nu dus toevallig ook in Thailand! Ook al ken ik Ilse eigenlijk niet zo goed, het klikt meteen en vanaf dat moment hebben we een hele gezellige avond met elkaar! Ilse en Mike hebben nog verf over die wij mogen lenen. Marly is een Master in schminken, dus zij voorziet ons allemaal van prachtige versieringen. Alleen Mike is met zijn kwastje Amco aan het bewerken…wat resulteert in een nogal belachelijke oranje snor! Ach, Amco die knappe knul, kan het wel hebben ;)

Als iedereen helemaal versierd en klaar is lopen we richting het strand waar het ‘Count Down’ feestje al lekker aan de gang is.

Men zegt dat het op deze avond nog drukker is dan op de Full Moon party’s…wat betekent dat er rond de 20.000 mensen zijn! Niet voor te stellen!

We kijken onze ogen uit en laten dit tafereel even op ons inwerken. Het is onwijs vet en het geeft een enorme kick om met zoveel mensen dansend in het zand te staan.

Voor we het weten is het al 10 voor 12! We gaan naar een podium waar een grote klok te zien is. Dit zijn altijd de leukste minuten van de avond vind ik zelf! Met z’n allen tellen we keihard af van 10 tot 0 en dan is het 2015!

Vuurwerk knalt de lucht in, mensen juichen, springen, dansen en wat ben ik blij dat ik Amco en Marly hier bij me heb op dit speciale moment! Samen met Ilse, Mike, de Duiters en nog zo’n 20.000 anderen genieten we van de prachtige vuurwerk show!

Wat een avond, wat een ervaring! Wat gek ook dat het in Nederland nog helemaal geen 2015 is!

Omdat ik gewoon niet beknopter wil en kan schrijven, plaats ik mijn blog over Thailand in delen. ;) Tot zo ver dus mijn avonturen van de eerste week.

Op facebook zet ik vandaag ook de foto’s van deze eerste week in Thailand, mochten mensen daarin geïnteresseerd zijn.

Heel veel liefs en dikke kussen

1. Jolien:
    2 februari 2015
    Jeetje soof wat een geweldige manier om oud en nieuw te vieren! Dat wordt moeilijk om te overtreffen denk ik! En wij gaan nu echt aftellen tot we elkaar zien!! minder dan 3 weken!! :):)
  2. Marly:
    3 februari 2015
    Wat fijn om het zo weer her te beleven. Love you! xx
  3. Loes:
    3 februari 2015
    Hoi Sofietje..wat een wonderlijke avonturen..en weer heerlijk genoten van je verhalen.het water loopt mij ook steeds in de mond.ga gauw weer eens naar de thai...x x x
    ps ben nu wel aan het aftellen..mis jullie heel erg