Thailand, part 2

6 februari 2015 - Koh Phi Phi, Thailand

Welkom terug bij onze belevenissen in Thailand.

2014 hebben wij dansend achter ons gelaten en 2015 staat voor de deur.

Wakker worden op Koh Phangan met een prachtig wit strand, blauwe zee en de zon die hoog aan de hemel staat noem ik nog eens een Happy New Year! Heel wat anders dan bevriezen in de Noordzee tijdens de Nieuwjaarsduik, wat natuurlijk wel ook zo zijn charme heeft!

Wij hebben ons door Tobi over laten halen om nog even bij hem en Kalli te blijven, ze vinden het veel te gezellig met ons. We verplaatsen daarom met z’n allen op 2 januari naar het ‘Dreamland Resort in het noordoosten van Koh Phangan. Klinkt erg chique en dat is het ook, zeker vergeleken met de hostels waar we meestal in zitten. Om het toch een beetje in ons backpacker budget te laten passen hebben Marly, Amco en ik hier wat op bedacht. We hebben een superior bungalow geboekt voor twee personen, maar gaan hier met z’n drieën slapen. Het bed is namelijk zo mega groot dat we er zelfs met z’n vieren in gepast hadden! Een beetje spannend vind ik het wel als we gaan inchecken, maar niemand heeft iets door! Misschien lijken Marly en ik wel zoveel op elkaar in Thais opzicht, dat ze ons voor een persoon aan zien! ;) Amco en ik lopen eerst naar onze bungalow en even later volgt Marly. Marly is dus gewoon voor de komende dagen onze secret guest J.

Wat een luxe, zo’n grote bungalow voor ons drietjes. We hebben zelfs een veranda voor onze bungalow. Amco hangt hier zijn hangmat op tussen twee palen, dus het is de ultieme chill plek.

Het strand en zwembad liggen 30 meter van onze bungalow vandaan! Vanuit het zwembad heb je uitzicht op de zee en het strand, hoe mooi is dat! Het enige wat een beetje jammer is, is het weer… Het is erg bewolkt en er staat een hele harde wind. Het echte tropische gevoel krijgen we dus nog even niet mee.

Amco, Marly en ik gaan met z’n drietjes op pad en huren 2 scooters waarmee we lekker over het eiland gaan crossen. Na een lekker ritje over een soort racecircuit naar de ander kant van het eiland zoeken we een leuk strandje op. Het weer is al iets beter geworden, de wind is in ieder geval gaan liggen. We klepperen, spelen tafeltennis en genieten van wat ‘quality time’ met z’n drieën. De Duiters zijn heel aardig, maar af en toe ook erg vermoeiend! :P

Na zonsondergang racen we weer naar onze bungalow en knappen we ons op om daarna weer op de scooter te springen en weer hetzelfde ritje terug te maken. We gaan namelijk met Ilse en Mike eten! We hebben het zo gezellig gehad tijdens Oud en Nieuw, dat we elkaar graag nog een keer willen zien. Ilse en Mike weten een leuk Mexicaans restaurant waar ze heerlijke taco’s hebben. Daar houden wij wel van! Het eten is heerlijk, de drankjes lekker en de sfeer is uitstekend! Erg leuke avond wederom.

03-01-2015

We hebben heerlijk met z’n drietjes in het kingsize bed geslapen en niemand heeft elkaar getrapt in z’n slaap, zoveel ruimte is er dus.

De lucht is blauw en de zon schijnt fel dus Marly en ik haasten ons naar het zwembad waar we heerlijk gaan bakken. Na wat fijne zonuren rijden we aan het eind van de middag op de scooters langs de kust naar een ander leuk baaitje

Voor het avondeten gaan we weer naar de andere kant van het eiland, waar we weer met Ilse en Mike hebben afgesproken. Deze keer willen de Duiters ook graag mee, dus rijden we met z’n vijven in een half uurtje naar de andere kant.

Het is super druk in alle restaurants, dus na een tijdje zoeken belanden we in een restaurantje waar helemaal niemand zit. Gelukkig zijn we met een grote groep, dus is het niet zo erg. Het eten blijkt ook nog is heel erg lekker te zijn en goedkoop!

Na het eten zoeken we een gezellige bar op waar we drankjes doen en waar we spelletjes pool spelen.

Als we die avond op de scooter stappen om weer terug te rijden naar onze bungalows, nemen we afscheid van Ilse en Mike. Zij vertrekken morgen naar Oeganda,  dat is nog is heel wat anders! Super stoer van ze!

04-01-2015

Dit was onze laatste nacht in onze twee/driepersoons bungalow. Het is ons dus gelukt om ongemerkt met z’n drieën hier te verblijven . Yes!

Marly en ik stappen na het gezamenlijke ontbijt op de scooter om een leuk strandje op te zoeken, terwijl de jongens met elkaar gaan chillen bij het zwembad.

Om twee uur moeten we de scooters alweer inleveren, dus spenderen we de rest van onze middag bij het zwembad. We hebben een leuk schouwspel voor ons; Amco wordt belaagd door kleine kindjes die hem het water in proberen te duwen. Hij maakt er een leuk spelletje van, super schattig!

Dit is onze laatste dag met de Duitsers samen en die gaan we in stijl afsluiten. Er is vanavond namelijk weer een Full Moon Party!

Nu we hier toch nog op het eiland zijn, moeten we die natuurlijk mee pakken.

De Full Moon Party’s worden op dezelfde plek gehouden als waar het feest met Oud & Nieuw plaatsvond. En net als die avond, eten we vanavond weer bij een Italiaan! Bij ons resort in de buurt zit een heel leuk Italiaans tentje, en het is weer erg gezellig en lekker! Om 22:00 stappen we in de taxi die ons naar Haad Rin brengt, daar waar het feest is.

De avond is weer een groot succes! Helaas zijn Ilse en Mike er niet bij, maar evengoed hebben we een hele leuke avond waarin weer onwijs veel gedanst wordt, door iedereen!

05-01-2015

We houden het dansen tot in de vroeger uurtjes vol en moeten dan tot onze spijt om 04:00 in de taxi stappen. We hadden nog wel veel langer willen blijven, maar we moeten terug naar het resort om onze tassen op te halen, die we in de bungalow van Tobi en Kalli hebben gestald. We vertrekken deze ochtend namelijk naar Koh Phi Phi. De taxi die ons naar de pier brengt haalt ons om 06:00 uur op. We nemen afscheid van onze lieve Tobi en Kalli, met wie we een zeer gezellige, maar ook intensieve tijd hebben gehad. ;)

De boot vertrekt om 07:00 uur en brengt ons eerst naar Suratani, een kustplaats aan het oosten van Thailand. Hier stappen we over op een bus die ons naar de andere kant van Thailand brengt, naar het plaatsje Krabi. We zijn dus nu aan de westkust van Thailand aangekomen. In Krabi stappen we om 13:00 weer op een boot die ons dan eindelijk om 15:30 op Koh Phi Phi afzet.

Het is een hele tocht geweest, zeker als je niet hebt geslapen, maar het is het wel waard; Koh Phi Phi is prachtig!

Het is een soort magische wereld, die enorme, grote , groene rotsen overal in het water. De zee is heel groen en overal liggen gekleurde bootjes in het water.Het is ook bloedje heet, veel heter dan op Koh Phangan!

We lopen een paar kilometer met onze backpacks en zijn na 10 seconden al helemaal bezweet. We checken in in ons hostel, wat echt aan het strand ligt! Daarna gaan we zeer hongerig en moe op zoek naar wat eten. We vinden een prachtig plekje met uitzicht op de zee en de indrukwekkende rotsen en komen hier een beetje bij van onze nacht en de reis hier naar toe.

Naast de prachtige natuur blijkt Koh Phi Phi ook heel druk en toeristisch te zijn. Het is een heel klein eilandje met heel veel kleine straatjes waar het krioelt van de mensen. De sfeer is gezellig, maar het is er wel erg druk. Doordat er geen goede infrastructuur voor de afvalverwerking is en er te veel mensen op een klein stukje grond wonen, is het er ook nogal smerig. Terwijl we door de straatjes lopen komt ons regelmatig een mengeling van vieze geuren tegemoet.

Maar naast dit alles is de omgeving wel zo prachtig dat het alsnog voor een paradijs door kan gaan!

’s Avonds gaan we op aanraden van een tourguide uiteten bij ‘Unni’s’. Het zit mega vol in dit restaurant en we moeten zelf wachten op een tafeltje! Als we uiteindelijk zitten weten we niet wat we moeten bestellen, zoveel lekkers staat er op de kaart.! Ik bestel uiteindelijk een pastasalade met kip en die is echt verrukkelijk! Wat een goed tentje voor zo’n klein Thais eiland.

De volgende dag staan we vroeg op en verzamelen we om 08:30 al bij een touroffice. We hebben voor vandaag een tour geboekt. Het enige jammere is…het miezert en het is helemaal bewolkt. Ik doe een schietgebedje dat het snel opknapt want we gaan de hele dag op een bootje langs de mooiste eilandjes en plekjes rondom Koh Phi Phi.

Als we om 09:30 al in het water moeten springen om te snorkelen is het nog lang niet warm en Marly en ik staan dan ook te bibberen. Amco ligt natuurlijk al in het water en wij springen hem dapper achterna. Wat we hier kunnen zien tijdens het snorkelen is dan ook wel heel vet… de white-tip reefshark! Dit zijn dus kleine haaitjes, maar dan niet gevaarlijk. We moeten een tijdje tegen een flinke stroming in zwemmen en komen dan bij het ‘shark point’. Niet veel later voel ik een stoot adrenaline door m’n lichaam gaan als ik inderdaad 2 haaien zie! Echt onwijs vet! Als we weer uit het water klimmen hebben we er minstens 5 gezien!

We varen een stukje verder en gaan dan voordat we zijn opgedroogd alweer het water in om weer te snorkelen. Hier geen haaien te zien, maar leuke kleine gekleurde visjes. Het blijft toch zo leuk om te snorkelen!

Onze volgende stop is Bamboo Island, waar we een uurtje op het hele witte strand kunnen liggen. Mijn schietgebedje heeft geholpen want het zonnetje breeks zelfs door! Heel erg fijn!

Bij de volgende stop is er de mogelijkheid om van een grote cliff af te springen! Amco waagt zich er aan, samen met wat andere stoere jongens en een paar meisjes van onze boot. Eerst springt hij vanaf een hoogte van  8 meter in het water. Daarna zelfs 14 meter! Het ziet er heel stoer uit en ik geloof dat Amco het ook heel leuk vond om te doen!

We zien daarna nog op Monkey Island hele schattige kleine aapjes, die totaal niet bang zijn voor mensen.

We varen naar Phi Phi Leh, een hele mooie baai, omgeven door hoge kalksteen rotsen. We gaan hier weer snorkelen en zien weer een hele mooie onderwaterwereld.

De laatste stop van onze tour is ‘Maya Bay’, ook wel ‘The Beach’ genaamd. Dit strand is wereldberoemd omdat hier de film ‘The Beach’ is opgenomen met Leonardo Di Caprio in de hoofdrol. Het is echt ontzettend mooi hier! Ik denk dat Leonardo erg genoten heeft van deze filmset. Het is echt heel bijzonder en gelukkig niet zo heel druk omdat we hier aan het eind van de dag zijn.

Op de terugweg naar Koh Phi Phi is het al donker en we stoppen een paar honderd meter voor het haventje zodat we lichtgevend plankton kunnen zien. Een paar mensen duiken nog het water in en dankzij hun bewegingen zien we overal het lichtgevende plankton.

Wat een dag, wat hebben we veel gezien en gedaan! Om 19:30 zijn we pas weer in ons hostel, waar we snel een douche nemen en ons omkleden.

Na het avondeten spreken we af met twee hele gezellige Italiaanse mannen die we al een paar keer hier in Thailand tegen zijn gekomen en die nu dus ook op Koh Phi Phi zijn. We lopen langs een Muay Thai boksring waar we onze ogen uit kijken! Hier zitten mensen aan tafeltjes met drankjes in hun hand naar de ring te kijken, waar toeristen vrijwillig tegen elkaar mogen vechten. Dat mensen zo gek zijn om dat te doen snap ik ook niet, maar het zorgt wel voor een enorm spektakel. Onder luid gejuich zien we hoe een lange blanke jongen het gevecht aan gaat met een iets kleinere blanke jongen. Gelukkig gebeurt er niks ernstigs! Even later laten twee Thaise mannen die daar werken zien, hoe een echt Muay Thai gevecht er aan toe gaat. Het gaat er nogal heftig aan toe moet ik zeggen, maar gelukkig zien we later dat dit allemaal show is. Nadat we hier even naar hebben staan kijken lopen we toch weer snel door…. Veel te agressief, dat hele zooitje daar. Op het strand met onze voeten in het zand drinken we nog een drankje met de Italianen. Veel vrediger is het hier ;)

Op 7 januari is het alweer tijd om ons te verplaatsen naar het volgende eiland. Eilandhoppen is dus wat we doen, met Koh Lanta als onze volgende bestemming.

Voordat we om 14:30 op de boot stappen genieten we eerst nog van het lekkere zonnetje op Koh Phi Phi.

Na een kleine twee uur varen komen we aan op Koh Lanta, waar helaas de zon verdwenen lijkt te zijn. Gelukkig hebben we tijdens de boottocht op goed geluk bij een mannetje een bungalow geboekt, zodat we niet in de motregen hoeven te zoeken naar een accommodatie.  Het is nog even spannend of deze vriendelijke man ons niet iets heel vervelends heeft aangesmeerd, maar zodra we uitstappen bij ‘Lanta New Beach’ blijkt alles meer dan goed te zijn. We hebben dit keer wel netjes een driepersoons bungalow geboekt trouwens! ;)

Nadat we onze spullen in de bungalow hebben gelegd lopen we naar het strand toe. Ook hier is er weer een prachtig zwembad met uitzicht op de zee, fantastisch! En nog mooier, de regen is gestopt en we zien zelfs een mooie zonsondergang. Na de drukte van Koh Phi Phi en de dorm-bedden die we daar hadden is de rust, ruimte en privacy die we hier hebben erg welkom.

We hebben zelfs een tv op onze kamer die films uitzendt! Marly en ik liggen ’s avonds heerlijk te chillen op bed en film te kijken terwijl Amco met wat Thaise mensen een potje pool speelt. Ik denk dat dit de meest relaxte plek is van onze hele Thailandreis tot nu toe. Ik ben erg blij dat we naar Koh Lanta zijn gekomen.

We hebben ook nog is de luxe dat we hier vier nachten gaan slapen! Na al dat reizen, verplaatsten en feesten vonden we dat we wel een ‘minivakantie’ konden gebruiken ;) We benutten deze dagen dan ook optimaal om uit te rusten en doen niet veel meer dan bij het zwembad liggen en zwemmen in het zwembad en de zee. Het is verrukkelijk en we zijn ook zo dankbaar dat het weer zo goed is. Sinds we aan zijn gekomen heeft het niet meer geregend en is de lucht elke dag jecco blauw!

Op de derde dag huren we twee scooters zodat we wat meer van het eiland kunnen zien. Met deze scooters rijden we o.a naar Long Beach, waar veel leuke restaurantjes en barretjes zitten. Ze noemen Long Beach het drukke strand, maar het is hier nog steeds zo rustig vergeleken met Koh Phi Phi, Koh Phangan of Koh Tao!

Een ander heel leuk plekje dat we met de scooters bezoeken is Klong Nin Beach. Hier zit het tentje ‘Blue Moon’, wat ontzettend leuk is! Ilse en Mike hadden ons dit plekje aangeraden en ze hebben niks overdreven. We spenderen hier onze gehele laatste dag en genieten van de zinderende hitte op onze lijven, van het zwemmen in de warme zee, van het klepperen langs de vloedlijn en van het lezen in onze boeken.

Op onze laatste avond in ‘Lanta New Beach’ drinken we een cocktail bij het barretje naast ons resort. Marly kruipt na een tijdje achter de bar en laat de Thaise barvrouw even zien hoe je een echte goede Caipirinha moet maken! Marly, wat een heerlijke horecatijger ben je ook ;)

Op 11 januari moeten we helaas uitchecken. We hebben gelukkig wel nog tot 14:30 om bij het zwembad te liggen.

Het eiland-hop-feest is afgelopen, we vliegen vanavond naar Chiang Mai, naar het noorden van Thailand.

We nemen afscheid van Koh Lanta, met haar prachtige stranden en ontspannen sfeer.

Het was geweldig op alle eilanden en ik ben heel blij dat ik me in zulk fijn gezelschap bevind met Marly en Amco! We hebben het met z’n drietjes na ruim twee weken reizen nog steeds heel erg leuk met elkaar!

Binnenkort verschijnt het laatste en derde deel van onze reis door Thailand, samen met Marly Zwinkels. :)

Liefs en kussen!

1. Ge:
    7 februari 2015
    Sofie, wat weer een geweldig mooi verhaal!!!!!!
    En dat Thailand idd zoooo mooi is!
    Ben weer benieuwd naar jullie nieuwe avonturen.
    Xxx